Csókolom, nagyon finom volt a kókuszgolyó!

A tv-ben sokszor a tejet mint elsődleges kalciumforrást jelölik, de a tv-t  hagyjuk. A tejben valóban sok a kalcium, de közel sem ez az egyetlen forrásunk, ráadásul a felnőtt emberi szervezet számára a tej nem is túl egészséges.

Egyszer már írtam erről a témáról bővebben, de a lényegí. a tej szerkezete kimondottan a gyerekek számára alakult ki, mindennemű tej az újszülöttek, illetve az állatkölykök eledele. Telített zsírsavakat és koleszterint tartalmaz, amelyek javasoltak egy újszülöttek számára, viszont a felnőttek esetében már pont nem. A legtöbben, mire felnőnek, elveszítik tejcukorbontó képességüket. A laktózt a laktáz nevű enzim bontja le, melynek génje a kor előrehaladtával lecsendesül. Így, lebontás hiányában, a laktóz nem különösebben hasznos a felnőtt szervezet számára, egyes bélbaktériumok viszont annál inkább szeretik.

A kellemetlen tünetek (hasmenés, puffadás, nehéz emésztés, teltségérzet) megszüntetésére igyekszem ha lehet a főzésben kikerülni, illetve alapjában is megkurtítani a tejfogyasztásomat.

Mindig tartok itthon már csak a reggeli koffeinadagom miatt is, naponta 1-2 decinyit elfogyasztok, amiről erettentő példa ide, puffadás oda, nem vagyok hajlandó lemondani.

Kaptam egy szuper kókusztej receptet, itthon elő is állítottam, ami azon kívül, hogy egészségesebb pikk-pakk elkészül, és úgy feldobja a reggeli serkentőmet, hogy álmodni sem lehetne jobbról! :)

1 bögre kókuszreszeléket 3 bögre forró vízzel, és egy kanál mézzel összekeversz. Tíz-húsz perc állás után turmixolod két percet, majd szűrőn leszűröd és máris kész a finomság!

Hogy a leszűrt kókuszreszelék se menjen veszendőbe, azonnal nekiálltam kókuszgolyót gyártani, tekintettel a tél végi ide-oda lerakódott “fókazsírra” reform köntösben.

1,5 nagy bögre finomra darált búza, vagy zabpelyhet ( nekem búzakorpám volt itthon, abból is szuper lett) összekeversz 2 nagy kanál kakaóval, 1 csomag vaníliáscukorral, egy kis üveg rumaromával, két-három evőkanál mézzel, vagy édesítővel, és három szem reszelt almával! Ebbe dobod a kinyomkodott kókuszreszelék maradványait, majd teszel bele annyit a kókusztejből amennyit felvesz! ( nekem 2 kanálnyi kellett, mert az alma is sok levet eresztett) Olvastam, valaki tesz bele 1-2 kanál tejproteint is, vaníliás vagy csokis ízűvel én is el tudnám képzelni, de mivel nem volt itthon beértem nélküle is.

A masszát miután kicsit állni hagytad összegyúrod, majd kókuszreszelékbe forgatod, és kész is! Ha van otthon tehetsz meggyet is a közepükbe, ártani nem árt! Azt hiszem, itt szó szerint mondhatom, hogy EGÉSZSÉGETEKRE!

Az update konyhától félők a külünböző pelyhek mondjuk fele helyett tehetik a hagyományos darált kekszet, úgy kicsit lágyabb az íze, de azért bemásolom a búzakorpa és a rozspehely jó tulajdonságait, hátha elolvasva úgy döntenek mégis kipróbálják az én verziómat.

Búzakorpa: Élelmi rostokban gazdag étrend-kiegészítő készítmény. Nagy része ballaszt anyagokból áll, melyek jó hatással vannak az anyagcsere folyamatokra. 54% növényi rostot tartalmaz és kiváló magnéziumforrás.

Rozspehely: Gazdag B vitaminban és E vitaminban – Vas, kálium, kalcium, foszfor és magnézium is található benne – Növény létére nagy a fehérjetartalma – Regenerálja az idegeket, élénkíti, táplálja az egész idegrendszert – Ajánlott a fogyasztása bőr és emésztési panaszoknál –  továbbá kimerültség és fokozott stressz esetén – Gyulladásgátló anyagokat tartalmaz, nyugtatja a gyomrot, beleket – Természetes lúgosító hatásával a szervezet savasodását képes megkötni, megszüntetni – A rák megelőzését is elősegíti. Oldhatatlan rostjai ugyanis csökkentik egyes savak toxicitását. Emellett a benne lévő fitokemikáliák is rákmegelőző hatással bírnak. A zabpehely rendszeres fogyasztása jó hatással lehet az egészség megőrzésére, javíthatja az emésztést és a csontok, valamint erek általános állapotát. Fogyasztása minden korosztály számára kedvező lehet, de kisgyermekek, kismamák, és idős emberek táplálásában is kiemelkedő szerepet játszik.

forrás: Szűcs Sándor mesterszakács MNGSZ Egészséges Táplálkozás Bizottság

 

This entry was posted in Konyhatündér and tagged , , . Bookmark the permalink.