Csíráztass az egészségért

12512396_10209118642706074_2490871210137794149_n

Tormás céklakrém, és fetasajtos halapenos tojaskrem barnakenyeren. Sajat keszitesu retek csiraval.

x_porehagyma_doboz

Bolti csíra

csiraztato

Csíráztató tál, három emeletes

A csírák magas tápértékű, teljes egészében emészthető élelmiszerek, amelyek azonnali energiát biztosítanak a szervezet számára. Rendszeres fogyasztásukkal hozzájárulhatunk egészségünk fenntartásához. Ma már sokféle növényi csírát kínálnak a szuper- és hipermarketek is. Kedvünkre válogathatunk a gabonafélék (pl. búza), a hüvelyesek (mungóbab), a zöldségfélék (póréhagyma, hagyma, brokkoli, retek), és a fű- és lucernafélék (lucerna) csírái között.
A gabonából kisarjadó gabonafű β-karotin tartalma elérheti az eredeti érték 400-750 szeresét is.  Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas kutatónk élete utolsó 26 évét a rákkutatásnak szentelte. A rák ellenszerét keresve számos növényt, anyagot vizsgált meg, majd figyelmét a csírázó búzára összpontosította. Komoly összefüggéseket vett észre a csírákban található különböző alkotóelemek és a daganatok kialakulásának csökkenő esélyei között.
A csírák fogyasztását főleg a téli őszi időszakban ajánlják, mert olyankor nehezebb hozzájutni a létfontosságú vitaminokhoz, ugyanis ilyenkor jóval kevesebb zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk.   Természetesen az év minden szakában jó fogyasztani őket, mert óriási a vitamintartalmuk, jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk.
Nem én lennék, ha nem pont tavasszal jut eszembe, hogy márpedig Én ki szeretném próbálni a csíráztatást. Mivel a sikerélmény azonnal megmutatkozott , kvázi 4 nap alatt fogyasztható állapotba került a retekcsírám, -amit egyébként a legtöbben ajánlanak, markáns karakteres íze miatt- úgy gondoltam megosztom veletek is a tapasztalataimat, illetve amit a témában olvastam, és már tapasztalt csíráztató szomszédasszonyomtól tudok.
Amire szükségünk lesz: Magok, csíráztató tál, levegő, víz.
Lépések-Teendők
1. Beszerezni a magokat. Csak jó minőségű, kifejezetten csíráztatáshoz javasolt magokat használjatok. Ezeket Bioboltokban lehet beszerezni. Az egyéb megokat vegyszerekkel kezelhették, ami viszont nem lenne jó ha visszaütközne a menünkben. Én a Réde magjait használtam, ezeknek éra egy tasak 150-350 Ft. Egy tasakot felezve bőven elég csíráztatni, főleg ha egyszerre többb féle csírával próbálkozunk, mint én is. 200 ft-ból rengeteg csírám lett, a közérti kis doboz sokszorosa, és még állítólag a maradék fog tovább burjánzani, szóval nemcsak finom, de gazdaságos is. A magok elállnak, érdemes beszerezni több tasakkal, így amikor kedvünk támad egy kis méregtelenítésre, vagy csak immunrendszerünket akarjuk felturbózni előkapjuk, és már mehet is a menet.
2. Csíráztató tál.

csiraztato

 

 

 

 

 

 

Létezik műanyag, és kerámia változat. 2 vagy 3 emeletes, kisebb vagy családi méret. Mivel több csírákkal foglalkozó blogban a kerámia tálakat nem tartották előnyösnek, a műanyaggal táplált ellenérzésem ellenére maradtam a 3 emeletes műanyag, kisebb méretű verziónál.

Csíráztató edényt otthon is készíthetsz, első pár napban amíg nem érkezett meg a műanyag csodám én is ezzel kísérleteztem, de bevallom klasszisokkal kényelmesebb a külön erre készült verzió. 1400 Ftért lőttem, könnyen mosható, praktikus, úgyhogy jó döntésnek tartom a beszerzését.
Csíráztató házilag: http://etkajoga-miskolc.honlapepito.hu/?modul=oldal&tartalom=1112446
3. Ha megvan a csíránk:  A fejlődő csírákat időközönként át kell mosni. Általában elég napi kétszer, reggel és este de én volt nap amikor itthon voltam, és akár 3-4x is frissítettem őket. Egyszerűen átöblíted folyó víz alatt, és már nedvesen mehet is vissza a tálba. Ez azért is fontos, mert ezzel megakadályozzuk a baktériumok és a penészgombák elszaporodását. A csíráztatási időt megadják a csomagoláson, de nem kell megijedni. A retek esetében 3-4 napot írtak, de csak az ötödik napon szüreteltem le. Fontos, hogy ha ehető állapotú a csiránk, akkor is át kell mosni nap mint nap!
Ahonnan én a csírákat és a csíráztatót rendeltem:
https://www.napibio.hu/index.php?route=product/search&search=cs%C3%ADra
Csíra Kisokos- Csírák Élettani Hatásai
búzacsíra
B-17 vitamintartalma pusztítja a rákos sejteket, a klorofill segíti a vér oxigénszállítását, tisztítja a májat, egyensúlyban tartja a vérnyomást, elősegíti a vércukor szinten tartását, növeli a radioaktív sugárzás elleni védelmet, segíti az emésztést. Gyulladásgátló, baktériumölő hatású, hurutoldó. Erősíti az idegrendszert, potencianövelő.
hajdinacsíra
Magas a fehérjetartalma. Riboflavin- és rutintartalma serkenti az agyat és erősíti az érfalakat. Csírája főételként is felhasználható. Értékes adalék kenyér tésztájához.
zab-, rozs-, búzacsíra
Magas a B- és E-vitamin tartalma. A B-vitamin elengedhetetlen az idegrendszer helyes működéséhez, az E-vitamin pedig a bőrt és a hajat táplálja.
Hüvelyesek:
adzukibabcsíra
Édes ízű, vesék működését serkentő, természetes inzulinszabályzó, koleszterincsökkentő, vérnyomásszabályzó, szíverősítő. Jelentős vasforrás. Csíráztatva nem okoz bélgázosodást.
lencsecsíra
Jelentős a rosttartalma. Koleszterincsökkentő. Mézga- és pektintartalma miatt az étkezések után hirtelen fellépő vércukorszint-emelkedést jelentősen csökkenti, ezért alkalmas a cukorbetegek diétájának kiegészítésére. Jelentős a magnézium-, vas-, cink- és krómtartalma.
szójababcsíra
Tartalmazza az összes nélkülözhetetlen aminosavat. Magas az E-vitamin, réz-, cink- és lecitintartalma.
zöldborsócsíra
Természetes inzulinszabályzó, koleszterincsökkentő, vérnyomásszabályzó és szíverősítő. Rákblokkoló és rákmegelőző anyagokat tartalmaz. Jelentős vasforrás.
mungóbab csíra
Kiemelkedően magas a fehérjetartalma, jelentős a vas- és C-vitamin tartalma. Csíráztatott formában könnyen emészthető, nem okoz bélgázosodást.
Olajos magvak
lenmag csíra
Esszenciális zsírsav tartalma gátolja a koleszterinlerakódást, gyulladáscsökkentő.
napraforgómag csíra
A fogyókúrázók legkedveltebb csírája. Kellemes ízű, jódtartalmú, vízhajtó hatású. Jótékony hatással van a cukorbetegségekre. Igen sok foszfort, kálciumot, fehérjét és E-vitamint tartalmaz. Az összes aminosavat tartalmazza (30% fehérje), méregtelenítő, tisztító, vízhajtó. Magas a rosttartalma, az egészséges bélflórát táplálja. Magas foszfor- és kalcium-tartalma szükséges az ép fogakhoz, csontokhoz, a zsírok, szénhidrátok emésztéséhez, a szövet és izomtónushoz. Klorofill-tartalma segíti a vér oxigénszállítását. A vas a vörösvértestképzéshez, a réz a vas felhasználáshoz szükséges. A magnézium segíti az izom-, agy- és tüdőszövetek munkáját. A jód a pajzsmirigyhormon alkotórésze, valamint elengedhetetlen az idegsejtek működéséhez.
Zöldségfélék:
brokkolicsíra:
Sulphoraphane-t tartalmaz, ami megakadályozza a rosszindulatú sejtburjánzást.
édesköménycsíra:
Erjedés- és puffadásgátló. Kismamák mindennapi étrendjébe tejszaporító hatása miatt érdemes beépíteni.
fokhagymacs óA népi gyógyászatból ismert gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatású, immunerősítő. Koleszterincsökkentő, antioxidáns hatású, fiatalító
hagymacsíra
Antibiotikus és méregtelenítő hatású, gyógyírt jelent a gyulladásokra, fekélyekre. Daganatgátló, csökkenti a koleszterinszintet, növeli a szervezet ellenálló képességét
póréhagymacsíra:
Természetes antibiotikum. Tisztítja a véráramot, májat. Egyesíti a hagyma és a fokhagyma élettani hatásait. Emésztőszervekre jótékony hatású.
retekcsíra:
Természetes antibiotikum, tisztító, méregtelenítő, immunerősítő hatású. Elősegíti a felesleges nyálka eltávolítását, tisztítja a légzőszerveket, megfázás esetén megszünteti a homlok- és orrmelléküreg dugulását. Vizelethajtó, tisztítja a húgyvezetéket, húgyhólyagot, vesét. Kis mennyiségben étvágygerjesztő. Csökkenti a reumatikus fájdalmakat, magas foszfortartalmú vegyületei elmulasztják a pattanásokat, tisztítják, szépítik a bőrt.
vöröskáposzta csíra:
Fekélygyógyító, gyulladáscsökkentő, U-vitamint tartalmaz, ami a nyálkahártyák egészségét biztosítja. Táplálja a bőrt, tisztítja a vért, javítja a látást. Keringésjavító. Kálciumtartalma megegyezik a tejével
Fű- és lucernafélék:
bazsalikomcsíra:
Gyulladáscsökkentő, immunerősítő, eredményes emésztési zavarok, puffadás esetén. Vizelethajtó, vesetisztító, kőoldó.
lepkeszegmag csíra(görögszénacsíra)
Koleszterindiéta része, elősegíti az emésztést. Vértisztító, gyulladáscsökkentő, vérképző hatású. Ajánlott meghűlés és fertőzések esetén. A lecitin a központi idegrendszerre hat, serkenti és regenerálja az idegsejtek működését, serkenti az emlékezést. Tisztítja a verőerek beteg nyirokcsomóit, csökkenti a fehérvérsejt túlképződést. Csökkenti a pánikrohamokat, lázcsillapító, segíti az inzulintermelést, leköti a gyomorsavat. Szeléntartalma erősíti az immunrendszert. Nagyon erős antioxidáns. Javítja az étvágyat, segíti az emésztést. Flavonoid-származékokat és kollagént tartalmaz. Fiatalítja a sejteket. Karcsúsít, mert tisztítja a szervezetet és bontja a zsírt. Vízhajtó hatású.
lóherecsíra
Általános közérzetjavító, vitalitást fokozó. Alkalmazható a változókori hőhullámok enyhítésére.
lucernacsíra
Ásványi só tartalma lúgosítja a vért – candida fertőzésben szenvedőknek segítség. Rostja lelöki a koleszterin-lerakódásokat az erek faláról, szaponintartalma feloldja azt. A mangán csökkenti a vércukorszintet. Magas klorofill-tartalma miatt szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek különösen ajánlott. B12-vitamintartalma a vérszegénységen segít, K-vitamintartalma pedig megelőzi a vérrög kialakulását, csökkenti a vérzéseket. A növényi hormon segíthet a mellrák kialakulásának megelőzésében, elviselhetővé teszi a változókor kellemetlen tüneteit, szoptatós anyáknál serkenti a tejelválasztást. Vastagbélgyulladásban szenvedők gyógyhatású tápláléka, roboráló hatású. Magas a fehérjetartalma. L-borostyánkősavat tartalmaz, amely a kötőszövetek rugalmasságáért felelős.
káposztarepce csíra
Magas az omega-3 és omega-6 zsírsavtartalma, közvetlenül hat a szív munkájára, az érfalak rugalmasságát visszaadja, megakadályozza a szívkoszorú erek meszesedését, javítja a szem hajszálereinek vérellátását. Segíti a kollagén termelődést, ezáltal a bőr rugalmassága változik, javítja a bőr vízháztartását. Emeli a vörösvértest számot, csökkenti a magas koleszterin szintet.
mustárcsíra
Izzasztó hatása miatt főleg betegségek idején ajánlható a fogyasztása. Tisztítja a vért, az emésztőrendszert és a májat. Hajhullás megállítására is javasolható.
rukkolacsíra
A zsázsához hasonló élettani hatásokkal rendelkezik. Nagy mennyiségű telítetlen zsírsavtartalma miatt szív- és érrendszeri betegségekben diétás kiegészítő. Magas E-vitamin tartalmú. Csökkenti a gyulladásokat.
zsázsacsíra
Gyógyhatása miatt ősidők óta nagyra becsülik. Cukorbetegeknek különösen ajánlott. A zsázsacsíra rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szívinfarktus, 80%-ban tartalmaz telitelten zsírsavakat, amelyeknek jelentőségük van a szív- és érrendszeri betegségeknél. A klorofill tisztítja, megújítja a vért. Magas E-vitamin (1200mg/kg) tartalma értágító, alvadásgátló hatású, vizelethajtó, egyben vérnyomáscsökkentő is. Az antioxidánsok (A-, C-, E-vitamin, ß- karotin és szelén) erősítik az immunrendszert, késleltetik az öregedést, csökkenti a gyulladást, segít a mellrák és a vastagbélrák megelőzésében, növeli a férfierőt.

This entry was posted in Egészség/Endometriózis, Konyhatündér and tagged , , . Bookmark the permalink.